• Budúcnosť praje pripraveným

        • Názov projektu: 
          Budúcnosť praje pripraveným 

          Poskytovateľ:   
          Nadácia Orange

          Prijímateľ:   
          Súkromné gymnázium, Dneperská 1, Košice

          Typ projektu:
          Tento projekt sa uskutočnil vďaka podpore z grantového programu Nadácie Orange Digitálna budúcnosť 2023/2024.“

          Výška finančného príspevku: 1 400,- EUR  
          Výška spolufinancovania: 748,- EUR 

          Trvanie projektu:
          Začiatok realizácie: 11/2023
          Koniec realizácie: 06/2024

          Popis projektu:
          Zámerom projektu bol rozvoj pokročilých až expertných digitálnych zručností u dievčat, chlapcov pritom nevynímajúc. Práve tí by totiž mohli nemalou mierou pomôcť k prekonaniu akejsi neviditeľnej bariéry stojacej pred dievčatami v tínedžerskom veku na ich ceste k prirodzenému osvojovaniu si zručností spojených s využívaním moderných informačnokomunikačných technológií. Ako nástroj na prekonanie tejto hroziacej rodovej priepasti bol využitý koncept virtuálnej reality nasadenej do výučby nielen informatiky a programovania, čo následne dopomohlo k jej vnímaniu ako možného pracovného nástroja budúcnosti. Financie projektu boli použité na nákup VR okuliarov.

          Realizácia projektu:

          ČO je to virtuálna realita?

          Virtuálna realita je skutočnosť simulovaná pomocou počítačovej techniky.

          PREČO virtuálna realita?

          Virtuálna realita ponúka:
          - sprostredkovanie pocitu,
          - presunutie pozornosti,
          - porozumenie stavu,
          - úsporu nákladov,
          - šetrenie času,
          - bezpečné a kontrolované prostredie,
          - zlepšenie tréningových výsledkov,
          - zníženie chýb, nehôd a úrazov,
          - zvýšenie zapamätateľsnoti,
          - redukciu strachu a stresu,
          - dizajnovanie a experimentovanie s rôznymi parametrami,
          - znižovanie environmentálnych nákladov,
          - zber údajov.

          AKO na virtuálnu realitu?

          Virtuálna realita umožňuje:
          - virtuálne prehliadky miest (sprostredkovanie pocitu z návštevy miesta ešte pred jeho reálnou návštevou),
          - virtuálne stretnutia s ľuďmi (poskytnutie príležitosti pre všetkých bez ohľadu na miesto, čas, finančné možnosti),
          - simuláciu situácií (porozumenie stavu za účelom uspokojenia potreby),
          - trénovanie tvrdých a mäkkých zručností (zlepšenie tréningových výsledkov v bezpečnom a kontrolovanom prostredí spojené s väčšou zapamätateľnosťou z dôvodu vizuálnej skúsenosti),
          - 3D dizajn (dizajnovanie a experimentovanie s rôznymi parametrami pred výstavbou, pred výrobou, pred kúpou, pred realizáciou “niečoho” spojené so sprostredkovaním pocitu z toho).

          KDE je virtuálna realita?

          Virtuálnu realitu využíva:
          - automobilový priemysel,
          - zdravotníctvo,
          - maloobchod,
          - turizmus,
          - realitný trh,
          - vzdelávanie/trénovanie,
          - interiérový dizajn,
          - hudobný priemysel,
          - šport,
          - múzeá, divadlá, galérie.

           

          Fotodokumentácia projektu:

           

          Videodokumentácia projektu:

          - virtuálna realita ako nástroj na virtuálnu prehliadku miest 
          (možnosti využitia: múzeá, galérie, zoologické a botanické záhrady, prírodné rezervácie, národné parky, hotely, cestovné kancelárie, predaj nehnuteľností)

          - virtuálna realita ako nástroj na virtuálne stretnutia
          (možnosti využitia: virtuálne konferencie, porady, virtuálne poradenstvo - napr. telemedicína; virtuálne vysielanie športových podujatí, koncertov, divadelných predstavení; príležitosť pre školské vzdelávania sa pre všetkých, aj pre tých,  ktorí si to nemôžu dovoliť)

          - virtuálna realita ako nástroj na simuláciu situácií
          (možnosti využitia: starostlivosť o zdravotne hendikepovaných ľudí; starostlivosť o mentálne zdravie formou kognitívno-behaviorálnej terapie, napr. liečba fóbií, úzkosti, PTSD; relax; meditácia; úľava od bolesti po zranení napr. nemocnice)

          - virtuálna realita ako nástroj na tréning tvrdých a mäkkých zručností
          (možnosti využitia: trénovanie nových alebo obnova už osvojených tvrdých zručností, napr. školenia BOZP, medicína, automobilový priemysel; trénovanie nových alebo obnovu už osvojených mäkkých zručností, napr. verejné vystúpenia, aktívne počúvanie, predajné techniky)

          - virtuálna realita ako nástroj na 3D modelovanie
          (možnosti využitia: inžinieri, dizajnéri, architekti, projektanti; virtuálne showroomy predajcov áut, nehnuteľností, nábytku, kaderníckych salónov, svadobných salónov; módne domy - digital fashion week; virtuálne obchody s módou)


          Naše tipy:

          First Steps for Quest 2 
          (aplikácia vhodná na úvodné oboznámenie sa s nastavením a následným používaním VR headsetu Meta Quest 2 vrátane kontrolných ovládačov)

          - Gorilla Tag
          (aplikácia vhodná na posilnenie zručnosti spojených s pohybom vo virtuálnej realite spojená so zábavou)

          - Woorld
          (aplikácia vhodná na úvodné oboznámenie sa s využitím 3D máp vo virtuálnej realite vrátane možnosti stretnutia a komunikácie s ostatnými hráčmi naprieč celým svetom)

          - Google Earth VR
          (aplikácia vhodná na cestovanie svetom v 3D priestore)

          - Ecosphere

          The Key
          (aplikácia vhodná na posilnenie zručnosti v anglickom jazyku formou videnia a počutia vizuálne a obsahovo pútavého príbehu na tému utečenci a následnú diskusiu, či úvahu o tejto téme nielen na hodinách anglického jazyka)

          - Anne Frank House VR
          (aplikácia vhodná na posilnenie zručnosti v anglickom jazyku formou čítania a počutia pútavého príbehu trinásťročného židovského dievčaťa odohrávajúceho sa vo verne vytvorených priestoroch virtuálnej reality a následnú diskusiu, či úvahu o tejto téme nielen na hodinách anglického jazyka)

          - Notes on Blindness
          (aplikácia sprostredkujúca emocionálny zážitok slepoty vhodná nielen na posilnenie zručnosti v anglickom jazyku, ale najmä na následnú diskusiu, úvahu, či projekt o tejto téme nielen na hodinách anglického jazyka)

          - Gravity Sketch
          (aplikácia vhodná na kreslenie či tvorenie v 3D priestore využiteľná nielen na hodinách informatiky, ale aj vo výtvarnej výchove, matematike, technike, či ekonomike a ekonómii v rámci občianskej náuky)

          - Maestro: The Masterclass
          (aplikácia vhodná nielen na zábavu, ale aj na využitie na hodinách fyziky, či hudobnej a etickej výchovy)

          - VR YouTube
          (kanál na platforme Youtube venovaný 360 stupňovým videám poskytujúcim zážitok z virtuálnej reality kategorizovaných podľa tém)