Budúcnosť praje pripraveným
Názov projektu:
Budúcnosť praje pripravenýmPoskytovateľ:
Nadácia OrangePrijímateľ:
Súkromné gymnázium, Dneperská 1, KošiceTyp projektu:
„Tento projekt sa uskutočnil vďaka podpore z grantového programu Nadácie Orange Digitálna budúcnosť 2023/2024.“Výška finančného príspevku: 1 400,- EUR
Výška spolufinancovania: 748,- EURTrvanie projektu:
Začiatok realizácie: 11/2023
Koniec realizácie: 06/2024Popis projektu:
Zámerom projektu bol rozvoj pokročilých až expertných digitálnych zručností u dievčat, chlapcov pritom nevynímajúc. Práve tí by totiž mohli nemalou mierou pomôcť k prekonaniu akejsi neviditeľnej bariéry stojacej pred dievčatami v tínedžerskom veku na ich ceste k prirodzenému osvojovaniu si zručností spojených s využívaním moderných informačnokomunikačných technológií. Ako nástroj na prekonanie tejto hroziacej rodovej priepasti bol využitý koncept virtuálnej reality nasadenej do výučby nielen informatiky a programovania, čo následne dopomohlo k jej vnímaniu ako možného pracovného nástroja budúcnosti. Financie projektu boli použité na nákup VR okuliarov.Realizácia projektu:
ČO je to virtuálna realita?
Virtuálna realita je skutočnosť simulovaná pomocou počítačovej techniky.
PREČO virtuálna realita?
Virtuálna realita ponúka:
- sprostredkovanie pocitu,
- presunutie pozornosti,
- porozumenie stavu,
- úsporu nákladov,
- šetrenie času,
- bezpečné a kontrolované prostredie,
- zlepšenie tréningových výsledkov,
- zníženie chýb, nehôd a úrazov,
- zvýšenie zapamätateľsnoti,
- redukciu strachu a stresu,
- dizajnovanie a experimentovanie s rôznymi parametrami,
- znižovanie environmentálnych nákladov,
- zber údajov.AKO na virtuálnu realitu?
Virtuálna realita umožňuje:
- virtuálne prehliadky miest (sprostredkovanie pocitu z návštevy miesta ešte pred jeho reálnou návštevou),
- virtuálne stretnutia s ľuďmi (poskytnutie príležitosti pre všetkých bez ohľadu na miesto, čas, finančné možnosti),
- simuláciu situácií (porozumenie stavu za účelom uspokojenia potreby),
- trénovanie tvrdých a mäkkých zručností (zlepšenie tréningových výsledkov v bezpečnom a kontrolovanom prostredí spojené s väčšou zapamätateľnosťou z dôvodu vizuálnej skúsenosti),
- 3D dizajn (dizajnovanie a experimentovanie s rôznymi parametrami pred výstavbou, pred výrobou, pred kúpou, pred realizáciou “niečoho” spojené so sprostredkovaním pocitu z toho).KDE je virtuálna realita?
Virtuálnu realitu využíva:
- automobilový priemysel,
- zdravotníctvo,
- maloobchod,
- turizmus,
- realitný trh,
- vzdelávanie/trénovanie,
- interiérový dizajn,
- hudobný priemysel,
- šport,
- múzeá, divadlá, galérie.Fotodokumentácia projektu:
Videodokumentácia projektu:
- virtuálna realita ako nástroj na virtuálnu prehliadku miest
(možnosti využitia: múzeá, galérie, zoologické a botanické záhrady, prírodné rezervácie, národné parky, hotely, cestovné kancelárie, predaj nehnuteľností)- virtuálna realita ako nástroj na virtuálne stretnutia
(možnosti využitia: virtuálne konferencie, porady, virtuálne poradenstvo - napr. telemedicína; virtuálne vysielanie športových podujatí, koncertov, divadelných predstavení; príležitosť pre školské vzdelávania sa pre všetkých, aj pre tých, ktorí si to nemôžu dovoliť)- virtuálna realita ako nástroj na simuláciu situácií
(možnosti využitia: starostlivosť o zdravotne hendikepovaných ľudí; starostlivosť o mentálne zdravie formou kognitívno-behaviorálnej terapie, napr. liečba fóbií, úzkosti, PTSD; relax; meditácia; úľava od bolesti po zranení napr. nemocnice)- virtuálna realita ako nástroj na tréning tvrdých a mäkkých zručností
(možnosti využitia: trénovanie nových alebo obnova už osvojených tvrdých zručností, napr. školenia BOZP, medicína, automobilový priemysel; trénovanie nových alebo obnovu už osvojených mäkkých zručností, napr. verejné vystúpenia, aktívne počúvanie, predajné techniky)- virtuálna realita ako nástroj na 3D modelovanie
(možnosti využitia: inžinieri, dizajnéri, architekti, projektanti; virtuálne showroomy predajcov áut, nehnuteľností, nábytku, kaderníckych salónov, svadobných salónov; módne domy - digital fashion week; virtuálne obchody s módou)
Naše tipy:- First Steps for Quest 2
(aplikácia vhodná na úvodné oboznámenie sa s nastavením a následným používaním VR headsetu Meta Quest 2 vrátane kontrolných ovládačov)- Gorilla Tag
(aplikácia vhodná na posilnenie zručnosti spojených s pohybom vo virtuálnej realite spojená so zábavou)- Woorld
(aplikácia vhodná na úvodné oboznámenie sa s využitím 3D máp vo virtuálnej realite vrátane možnosti stretnutia a komunikácie s ostatnými hráčmi naprieč celým svetom)- Google Earth VR
(aplikácia vhodná na cestovanie svetom v 3D priestore)- The Key
(aplikácia vhodná na posilnenie zručnosti v anglickom jazyku formou videnia a počutia vizuálne a obsahovo pútavého príbehu na tému utečenci a následnú diskusiu, či úvahu o tejto téme nielen na hodinách anglického jazyka)- Anne Frank House VR
(aplikácia vhodná na posilnenie zručnosti v anglickom jazyku formou čítania a počutia pútavého príbehu trinásťročného židovského dievčaťa odohrávajúceho sa vo verne vytvorených priestoroch virtuálnej reality a následnú diskusiu, či úvahu o tejto téme nielen na hodinách anglického jazyka)- Notes on Blindness
(aplikácia sprostredkujúca emocionálny zážitok slepoty vhodná nielen na posilnenie zručnosti v anglickom jazyku, ale najmä na následnú diskusiu, úvahu, či projekt o tejto téme nielen na hodinách anglického jazyka)- Gravity Sketch
(aplikácia vhodná na kreslenie či tvorenie v 3D priestore využiteľná nielen na hodinách informatiky, ale aj vo výtvarnej výchove, matematike, technike, či ekonomike a ekonómii v rámci občianskej náuky)- Maestro: The Masterclass
(aplikácia vhodná nielen na zábavu, ale aj na využitie na hodinách fyziky, či hudobnej a etickej výchovy)- VR YouTube
(kanál na platforme Youtube venovaný 360 stupňovým videám poskytujúcim zážitok z virtuálnej reality kategorizovaných podľa tém)